Aanleg dubbelspoor

Op 5 plekken langs de Maaslijn wordt een extra spoor aangelegd: ten noorden van Cuijk, ten noorden van Boxmeer, ten zuiden van Vierlingsbeek, ten zuiden van Venray en tussen Reuver en Swalmen. Op die baanvakken wordt het aantal sporen van 1 naar 2 uitgebreid. Dit is nodig voor een betere dienstregeling. Op de baanvakken met dubbelspoor kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren. Daarom heet het ook wel passeerspoor. De aanleg van de nieuwe sporen vindt soms plaats aan de oostzijde en soms aan de westzijde van het bestaande spoor. 

Gelukkig is bij de aanleg van de huidige spoorbaan ooit al rekening gehouden met dubbelspoor. Dat betekent dat er bijna overal voldoende ruimte is voor een extra tweede spoor. Slechts op enkele plekken is het baanvak te krap en moet het worden verbreed, maar niet meer dan hooguit enkele meters. Bij die verbreding zal zo behoedzaam mogelijk worden omgegaan met de bestaande begroeiing en de belangen van de omwonenden. Indien nodig wordt het groen gecompenseerd. Dat wil zeggen: mocht er groen moeten worden opgeofferd, dan wordt dat verplaatst naar elders of er wordt nieuw groen aangeplant.

De aanleg van dubbelspoor betekent dat er nieuwe wissels moeten worden aangelegd of dat bestaande wissels moeten worden verplaatst. De nieuwe wissels zijn stiller en afgestemd op hogere treinsnelheden. 


Legenda

Bogen in de Maaslijn Bogen
Dubbelspoor op de Maaslijn Dubbelspoor
Onderstations langs de Maaslijn Onderstations
Onderstations aan de Maaslijn Overwegen
Nieuw dubbelspoor
Bestaand dubbelspoor