Doorbraak voor Maaslijn




3 april 2019

Goed nieuws voor de treinreizigers op de Maaslijn. De voorgenomen gedeeltelijke baanverdubbeling en elektrifikatie van de spoorlijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen kan van start gaan. Het rijk en de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland leggen samen ruim € 213 miljoen op tafel om dit spoor te moderniseren. Hierdoor krijgen reizigers een betere, betrouwbaardere en duurzame spoorverbinding.

,,Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van Limburg in vervulling,” zegt deputé Hubert Mackus. Hij is opgelucht. Begin 2018 werd immers duidelijk dat de Maaslijn niet op tijd en binnen het budget kon worden aangepakt. Nieuwe ramingen van Prorail waren nodig en veel overleg met de betrokken overheden. ,,Er moest iets gebeuren,” zegt Mackus. ,,Het niet doorgaan van dit project was voor ons nooit een optie. Daarvoor kent de reiziger op dit moment teveel bestaande problemen op de Maaslijn.”

De originele kostenraming was € 154,6 miljoen, maar wordt nu opgehoogd tot € 213 miljoen. Dit is nodig om de mogelijke prijsontwikkelingen en de indexering als gevolg van de opgelopen vertraging te kunnen dekken. Alle partijen hebben recent besloten nog eens de beurs te trekken om nu daadkrachtig door te pakken. Het Rijk legt in totaal € 60 miljoen op tafel, Limburg € 99,9 miljoen, Noord-Brabant € 31,6 miljoen en Gelderland 21,5 miljoen. Binnen de afspraak wordt het Rijk gelijkwaardig risicodragend, waar de Provincie Limburg tot op heden aanspreekbaar was voor 80%.

Oplevering van het project zal naar verwachting plaatsvinden in de periode tussen december 2023 en december 2024. Daarbij zetten alle partijen zich maximaal in om oplevering eerder mogelijk te maken.

De afspraak is uiteraard van groot belang voor de reiziger, maar ook voor Arriva. Dit openbaar vervoerbedrijf moet voor mei duidelijkheid krijgen in verband met het bestellen van nieuwe treinen voor de Maaslijn. Die zekerheid is er nu. Nu verzorgt Arriva met dieseltreinen de spoordienst op de Maaslijn. Straks komen er elektrische locs te rijden. Voor de tussenliggende dieselperiode tot mogelijk 2024 zullen Arriva en de provincies nog met verbetermaatregelen komen.



Meer nieuws


3 april 2019

Doorbraak voor Maaslijn

Goed nieuws: de voorgenomen gedeeltelijke baanverdubbeling en elektrificatie van de Maaslijn gaat van start.

Lees verder
9 oktober 2018

13 en 14 oktober geen treinen tussen Nijmegen en Venray

Op die data werkt ProRail aan het spoor. Daardoor is er geen treinverkeer mogelijk op de Maaslijn.

Lees verder
11 september 2018

Op 12/13 september na 21.00 uur geen treinen tussen Nijmegen en Cuijk

In verband met Project Vervanging Treinbeveiliging door ProRail wordt de komende tijd aan de Maaslijn gewerkt.

Lees verder