FAQ

  • Wat is een bovenleiding?

    AEL-arm-met-B8-systeem-emplacement-Waalhaven-2.JPG#asset:354Een bovenleiding op het spoor bestaat uit elektrische draden - zoals die van een hoogspanningsmast. Die draden zijn opgehangen aan masten. Een bovenleiding voorziet elektrische treinen van stroom. 

  • Wat is een onderstation?

    Onderstation-schanskorven.png#asset:99

    Op de Maaslijn worden 9 onderstations geplaatst die de bovenleidingen van stroom voorzien. Ze zijn te vergelijken met transformatorhuisjes. De onderstations hebben een oppervlakte van ongeveer 100 m2 en zijn ongeveer 4 meter hoog. De onderstations worden in overleg met de gemeenten vormgegeven en aangepast aan de plaatselijke omstandigheden. Op de foto is een onderstation te zien met schanskorven. Dit is bedoeld als voorbeeld.

  • Welke invloed hebben de maatregelen op het geluid en de trillingen in de omgeving van het spoor?

    Maaslijn-Kattendoorn-Cuijk.jpg#asset:370Dat weten we nog niet precies. Op sommige plekken neemt het aantal treinen toe en gaan de treinen harder rijden. Daartegenover staat dat elektrische treinen minder geluid maken. Om goed in beeld te krijgen wat het effect hiervan is, vindt er momenteel een geluids- en trillingsonderzoek plaats. Indien het geluid op bepaalde plaatsen na 2020 de wettelijke normen gaat overschrijden, worden daar maatregelen genomen. Denk aan raildempers of geluidsschermen langs het spoor. In het uiterste geval worden de gevels van woningen aangepast. 

  • Moeten de seinen worden aangepast?

    Sein_NL.jpg#asset:371

    Omdat de treinen na 2020 op enkele plekken sneller gaan rijden moeten de seinen worden aangepast. Dit heeft geen consequenties voor de omgeving. 

  • Wat zijn de gevolgen van het project de Maaslijn voor het goederenvervoer?

    De maatregelen op de Maaslijn zijn bedoeld om het personenvervoer te verbeteren. Dus niet om meer goederenverkeer mogelijk te maken. De verbeteringen aan de Maaslijn zorgen niet voor meer capaciteit op de spoorlijn voor goederentreinen. 

    Als er in de toekomst al sprake zou zijn van een autonome toename van het goederenvervoer, dan is dat gebonden aan een maximum. Op de Maaslijn mogen niet meer dan 24 goederentreinen per week rijden. Op het noordelijke deel van de Maaslijn rijden nu enkele treinen per week. Op het zuidelijke deel rijden meer goederentreinen. 

  • Welke treinen rijden er tot 2020?

    Maaslijn-Station-Heyendaal-Nijmegen-1.jpg#asset:369Tot 2020 rijdt Arriva met dieseltreinen op de Maaslijn. Die heeft Arriva overgenomen van haar voorganger Veolia en voorzien van het logo van Arriva.

  • Hoe zien de elektrische treinen van Arriva er na 2020 uit?

    Trein-arriva.png#asset:110

    De nieuwe stoptrein waarmee Arriva na 2020 gaat rijden op de Maaslijn is van het type Flirt (Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug) van de Zwitserse treinfabrikant Stadler (zie foto). Kenmerk van deze trein is het snelle optrekken, de grote remkracht en het lage gewicht. De trein is iets stiller en lichter dan de huidige dieseltrein en voorzien van wifi en een gesloten toiletsysteem. Iedere zitbank heeft een stopcontact en een usb poort. De trein beschikt over brede toegangsdeuren, extra beenruimte en lederen bekleding in de eerste klas. Het kleinste treinstel bestaat uit 2 bakken. Het langste uit 6 bakken. 

  • Gaat de bouw van station Grubbenvorst Greenport Venlo wel of niet door?

    De ontwikkeling van een nieuw station in Grubbenvorst is onderdeel van het project de Maaslijn. Het is echter niet zeker of dit zo blijft. In het voorjaar van 2017 is namelijk duidelijk geworden dat het project de Maaslijn met een financieel tekort kampt. Het Rijk heeft de BTW uitkeringssystematiek gewijzigd en daardoor loopt het project 6,5 miljoen euro mis. Ook is het project geconfronteerd met de noodzaak tot elektrificatie van opstelsporen. Voor dit laatste waren geen middelen gereserveerd.

    Om het financiële probleem op te lossen, is voorgesteld om het station in Grubbenvorst te laten vervallen. Dat betekent niet dat het station definitief van de baan is, maar wel als onderdeel van het project de Maaslijn. Provinciale Staten van Limburg nemen hierover in november 2017 een definitief besluit.